Hen?

Även jag ger mej in i könsdebatten gällande barn. Eller mer, jag har några små åsikter:

Det som irriterar mej mest när man diskuterar pojkar och flickor och likheter/olikheter, är att människor, hur jämställda och könsneutrala de än tycker att de är ofta utgår från pojkar som norm.
Alltså så här: Rosa kjol är fult. En liten tjej med rosa kjol är förtryckt. Blå tröja och strumpor med bilar är fint. En liten tjej med de kläderna har naturligtvis förståndiga föräldrar.

Sällan talar vi om att det är viktigt för små pojkar att få göra traditionellt kvinnliga saker. Tjejer ska istället tuffa till sej. Alltså, vi utgår från att det manliga är det fina och rätta. Okej, till viss del beror det väl på att kvinnor faktiskt har varit förtryckta, inte haft rösträtt så himla länge egentligen. Men ändå. Det är precis som det klassiska: Tjejer shoppar och är intresserade av kläder = fjantigt. Killar meckar med bilar och håller på med tekniska prylar = tuff och smart syssla. Tjejer som meckar med bilar och håller på med tekniska prylar = tuff tjej. Killar som shoppar och är intresserade av kläder =fjolligt.

Jag har jobbat på förskola en hel del tidigare och kan intyga att små tjejer och killar är rätt lika, i alla fall så som jag sett det. De utforskar världen och kör lika mycket bil som de drar dockvagn. Sen är det en annan historia att en liten tjej som är vild anses som mer besvärlig än en liten kille som är lika vild. Sånt skrämmer mej så mycket att jag vill gråta.


Kort sagt vill jag nog säja att vi måste hylla det som setts traditionellt kvinlligt. Det är lika bra. Lika mycket värt. Killar ska få bära rosa hur mycket de vill!

Kommentarer
Postat av: Killmamman

håller med dig verkligen. det är ok för flickor att klä sig i killkäder och leka killekar, men en pojke som vill ha nagellack och leka prinsess är "fel"!

2011-02-20 @ 12:16:50
URL: http://killmamman.wordpress.com/
Postat av: Agneta

Du vet vad jag tycker. När Noah hade rosa napp och rosa tröja med Barbapappa på trodde alla att han var flicka.

2011-02-20 @ 12:59:59
URL: http://atomflickan.blogspot.com
Postat av: fifi

Bra inlägg!



Och det är ju inte bara barn det gäller, utan även vuxna. I vissa kretsar anses en tjej som sminkar sig och rkar benen vara förtryckt, medan en kille som rör sig i samma krets och noggrant ansar sitt skägg bara är manlig. Eller att kvinnor som lägger pengar på smink och kläder anses ytliga medan män som lägger en massa pengar på teknikprylar (som de kanske använder mest som statusprylar) inte får några konstiga blickar.

2011-02-20 @ 13:09:01
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Tess

Du har så rätt!

Hur 17 tar man sig ur sådant här då?

Jag vill ju uppfostra min tjej till att bli den självständiga brutta jag själva tycker att jag är (trots att jag är totalt ointresserad av teknik men tycker att det är lite småcoolt med en tjej som kan fixa motorn på en bil, en gammal sådan då eftersom dagens kräver en dator, enbart för att det ska vara så otippat). Tjejers jobb verkar vara att se söta ut och inte lätta för mycket på kakintaget medans pojkars är att ta hand om världen, vara logisk och inte uttrycka för mycket känslor..



Min lilla tjej ska få bli exakt den hon vill vara, tvyärr är hennes tapet i sovrummet rosa -please don't shoot me- men det har inget med tjejigt från min sida att göra. Hade det kommit en pojke hade tapeten likt förbannat blivit rosa ( jag ville ha grön, Björn ville ha rosa ) och det hade han struntat totalt i!

Förrförra sekelskiftet var det ju pojkarna som bar rosa och flickorna blått..så kan det gå.

2011-02-21 @ 15:12:11
URL: http://kakaombord.blogspot.com
Postat av: maria

Du nu har vi 50% på allt i butiken på brödet och fiskarna.. Om du känner dig shoppar sugen =)



kjamis

2011-02-21 @ 18:00:20
URL: http://marialicious.bloggagratis.se
Postat av: fifi

Skit-TV är ju faktiskt bra på så sätt att det är avkopplande. Och ibland är det så skönt att titta på folk som man stör ihjäl sig på.



Håller med dig om att det är sjukt att "kvinnliga" intressen ska vara mindre värda, anses fula. Som tjej är det coolt om man gillar att meka med bilar, men inte lika fräckt om man gilar att baka. Knäppt!

2011-02-21 @ 20:16:43
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Therese Vedlund

Vad rolig dina poster verkar vara. kommer definitivt läsa din blogg igen! :) Ha en spännande vardag :p

2011-02-24 @ 01:00:21
URL: http://jade.se
Postat av: Sophie/Alma

Så sant så sant. Om det ligger en pojke i min mage kan jag lova dig att han ska få bära rosa. Är det en tjej får hon bära exakt lika mycket rosa!

2011-02-26 @ 08:08:19
URL: http://Whatalmawears.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0