Ha nu en fin valborg!


Åker från hem till hem

Mycket Dalarna blir det! Men vad sjutton, det är ju så vackert! Idag bär det iaf av hem till mamma! Ska bli så skönt. Jag skulle egentligen gärna bo i Siljansnäs (där jag kommer ifrån) om det inte vore för att det bor en liten stadsmänniska i mej också. Där är närmaste staden är Borlänge och näe, jag vet inte, känns kanske inte så himla kul. Här, där jag bor nu, har jag tillgång till både Västerås, Eskilstuna och Stockholm varav Stockholm ligger längst bort vilket innebär lite mindre än en timmes resa med tåg från Västerås.
Kan vi flytta Siljansnäs kanske? Lite närmare hit?
För kolla, det är ju så himla fint:

Mammas trädgård (favoritplats i världen) Visst är det vackert?

 

Fjärilen

Trädgården i skymmningsljus

 

Lapar första vårsolen.

 

Mina två älsklingskillar i världen på promenad på grusvägen som leder upp till centrum i Siljansnäs.

(Alltså, från vårt hus sett! Vi har asfaltsvägar också)

 

Mamma och Pappas hus som pappa ritat och byggt.

 

Mamma och katten Jörgen (ja, han heter så), när de mötte mej vid bussen. Vid fototillfället var det ungefär så långt Jörgen orkade. Vi fick bära honom hem medan han flämtade med tungan hängande ur munnen som en hund.


Veckorevyn gav mej lite hopp!

Köpte tidningen Veckorevyn idag. Jag är väl aningen för gammal för den, tillhör inte riktigt målgruppen men man fick ett solpuder som såg så himla fint ut. Okej!

Iallafall har jag bläddrat igenom den nu och sett att de faktiskt använder sej av modeller i olika former utan att skrika de vanliga hejarropen: "Mullig modell, alla kroppar är vackra!" o.s.v.
De bara är där, utan ursäkter, utan "gudvadviärbra-attityd som använder nooormaaala kvinnor!!".

En helt vanlig tjej, varken tjock eller pinnsmal (men himla snygg) var endast klädd i bikini i artikeln "Fixa snyggaste fusk-brännan!" I modereportagen var tjejerna smala iof men hade ändå lite höfter, lår och rumpa och verkade vara helt oretuscherade. Jag tycker det är himla bra! Ett litet, litet steg framåt. Speciellt som det är tjejer, vanligen i tonåren, tidiga 20, som läser den tidningen. (Och jag idag då)

Får väl reservera mej för att jag inte läser tidningen annars och vet hur den ser ut då men detta gjorde mej i varje fall glad.

rätt sida, teknik och att packa ryggsäck

Idag har jag verkligen vaknat på rätt sida. Skönt! Jag känner mej pigg, utvildad och inspirerad. Inte alls illa.

Imorgon åker vi hem till mamma och firar valborg. Ska bli mysigt.
Valborg ger mej otroliga flashbacks förresten: 14-15 år, folköl i ryggsäck och eviga promenader runt Leksand. Tungt var det också.
Jag kan bara inte för mitt liv begripa hur föräldrar inte blir ens lite misstänksamma när deras tonåringar som i vanliga fall inte ens har mössa när det är minus 20 grader plötsligt packar full med extrakläder ifall det blir kallt... Deras 14-årige son eller dotter blir plötsligt väldigt ansvarsfull och tar med sej både extra tröja och termobyxor.. Hmm, ja, skumt

Jo, teknikcravings var det ja! Sitter just nu här med mammas nya bärbara dator, som vi hjälpt henne att beställa, i knät och känner hur jäkla skönt det vore med en laptop. Vi är förmodligen de enda som fortfarande har en stationär klumpdator. Inte för att jag har något emot det egentligen, den funkar ju, men gud vad skönt det vore att kunna surfa i soffan, titta på film eller plugga på tåget.
Jag vill ha en mini-pc känner jag. Lagom att ta med sej överallt. Och så kommer det lite löjliga: Jag vill så gärna ha en Asus eee seashell i rosa. Jag är egentligen inte en speciellt rosa person men när det kommer till dator får jag plötsligt rosa-cravings. Är det ok att välja dator efter färg?


Jag kommer inte riktigt loss idag.

Gick upp och blev sittande framför burken, duschade, åt lunch och blev tydligen sittande igen. Jag gillar inte när det blir så, det händer ibland och någon obehaglig sunkkänsla infinner sej. Jag vet att det bästa är att bara resa sej upp och fixa med saker. Är bara så grymt svårt att få in rätt växel idag.

Mest längtar jag efter att åka hem till Dalarna igen. Missförstå mej rätt, jag älskar mitt eget hem, älskar att bo här med D och katterna. Men våren på landet, det är något annat det.

Nä, nuså! Lägga i växel, få fart!

Appropå bikinisar (bikinis?)..

...som jag skrev om tidigare.
De här från Gina Tricot är strået vassare tycker jag. Tycker mest om den röda eller den rosa eller den röda...eller


Hemma igen

Igår kom jag hem från Dalarna och mamma. Har haft det så himla skönt. Har ätit frukost på verandan i solen, klappat katterna, umgåtts med mamma och lillebror och bara tagit det lugnt i största allmänhet. Jag älskar att vara där! Fast det är ju iof enormt skönt att komma hem till babe också. Det blir dock en kort vistelse hemma för till helgen drar vi oss uppåt igen, jag och sötnosen.

Dagen idag har jag spenderat i skolan och med en tur på stan. Så.

Utomhusfrukost akompanjerat med solsken

Sitta på trappan och vicka på tårna (eller ok, de rätt gräsliga tofflorna)

Titta på de här som är tokigt lyckliga över att det är vår.


Badkläder

Om jag ska vara ärlig så är jag inte en sån som har bikinipanik och måste ha en splitny bikini varje säsong. Kanske är det ett stadsproblem? Jag menar, jag badar som mest när jag är i Dalarna, på små undanskymda, mysiga badplatser där det inte är värst mycket folk och ingen bryr sej om om jag har bikinin från förra året (eller förförra). Kanske skulle det vara annorlunda om jag tvingades trängas på jättestränder med hundratals soldyrkare?

Men iallafall skulle jag hemskt gärna vilja ha en 50-60-tals inspirerad bikini bara för att det är så himla fint. Hittar en hel del sånt just nu. Den här från Halens tycker jag var fin!

Halterneckbehå

Bikinitrosa


Hej, hej!

Idag åker jag till Dalarna, Mamma och Mimas. Längtar! Helst skulle jag vilja ta med mej babe men han jobbar ju och petitesser..hmf. Har bestämt att det ska bli soligt väder, att jag ska sitta på trappan i solskenet och dricka kaffe och dra in våren!

Annars är väl det mest revolutionerande idag att jag insett att om jag drar tangentbordet lite åt höger så får jag inte så himla ont i axeln när jag skriver. Jag är lite långsam men jäkligt smart! Klart man ska ha själva tangenterna man använder mitt framför och inte själva tangentbordet. Levt med dator i 15 års tid och inte kommit på det förräns precis just idag. (Ibland blir jag lite rädd för mej själv)

Bild från LeLove


Goddag!

Jag började dagen med en lång sovmorgon! Nu känner jag mej himla pigg och glad. Sen tog jag en promenad i solskent. Lycka! Jag älskar verkligen våren! Det finns så himla mycke löften i den.

Annars: Min kamera har totalpajat. Tråkigt. Jag som just kommit igång med bloggen igen...

Regn

Jag gick hem ifrån affären idag och det började regna. Jag tyckte inte ens det var jobbigt. Det var bara så himla härligt att få de där första vår-regndropparna i pannan.

Lite väl poetiskt kanske... men det är så härligt att det är vår! (Poesin kan iof också bero på de där glasen vin jag druckit...)

How to: Kak-fat

Resultat:

Uppdate: Tallrikar... inte tallrika....


Gårdagens

Igår ägnade jag dagen åt loppisshopping, kakfatsbygge och kojbygge (till katterna). Och ja.. okej då, lite vindrickande också. Då såg jag ut så här:
(Never mind den vettskrämda blicken)

Byxor från Monki, snörkängor från Din sko, hodd från HM, Sjal - Second hand


Dave

Gillar't! Glad vårmusik.


Tillverkning pågår

Sådärja, nu har jag varit på loppis och hittat massor med fina grejer! Håller på att tillverka kakfat och det blir så fiiiiint! Ni får se både dem och fynden sen. Lovar!

Här där jag bor finns en sån där riktigt bra loppis där man fyndar "på riktigt". Om vi säjer så här: Jag köpte 6 fat, 6 små snapsglas i slipat glas, en gräddsnipa, två par ûbercoola gardinlängder och en helt underbar turkos mockaväska modell tote. Allt gick på under hundringen. Det är minsann inte Myrorna-priser det.

Tillverka kakfat

Nu hade jag tänkt dra ned till loppisen och se om jag kan hitta några fina tallrikar och koppar. Hade tänkt försöka mej på det här!
Hoppas det blir så här snyggt!

Bild från den här eminenta bloggen.


Skoförvaring

Godmorgon! Eller jag vaknade av någon outgrundlig anledning 5.30 så med andra ord har jag varit uppe ett tag.

Häromdagen röjde jag äntligen ur den gamla billy-bokhyllan i sovrummet så att jag slipper ha alla mina skor i garderoben. Fick iallafall plats med 25 par ungefär men insåg (med skräckblandad förtjusning) att jag har minst 25 par kvar i garderoben.
(Det är himla bra att ha dem på en sån där överskådlig plats också eftersom det händer att jag glömmer vad jag har).


80-talskitsch

Den här tavlan fick jag av min fina vän Emma som inte längre ville ha den. Har länge letat efter ett riktigt 80-talsmotiv, ni vet par i solnedgång o.s.v så jag blev jätteglad. Jag tycker jättemycket om den, den är så knasigt fulsnygg att den blir bara snygg! Och ett totalt, konstigt omotiverat motiv har den också.. Hallå:... en fågel, katt och ett ansikte... på spegelglas!! Måste älska!



Och så har jag klätt mej..





Kjol som nog egentligen är en tubtopp från random ställe, secondhandkavaj, skor från skopunkten.







Börjar dagen...

....med en fin klänning!
(bilden är klickbar)


Etno

Åh, dessa vill jag ha i sommar! Vackra pärlbroderier, etnoinspirerat och träklack! (För billigt pris också!) Från Halens.

Platåsandalett


Och så lite musik på det!


Jackan

Har inte kunnat undgå att alla suktar efter basebolljackan på Bik-Bok. Vill bara säja att det finns en nästan identisk på Gina Tricot för 249:- pix. (Vill minnas att jag hade något liknande när jag gick i fyran)
Såhär:

I detta nu är denna på väg hem till mej (Vad gör man inte för hypen)!


Jag hann också med...

...att pimpa sovrumsväggen lite. Superenkelt pyssel i brist på ramar.
Man tar lite tyg, lite kontaktplast eller papper. Vad man har! Ritar upp lite ramar efter tycke och smak som mallar på papper. Ritar av på det valda materialet och klistrar fast på väggen. Lätt som en plätt. Sen kan man välja att fästa bilder i ramarna (som jag har gjort) eller lämna dem tomma eftersom de är fina som de är.

Update: Nej, vi har inte den prickiga tapeten i hela sovrummet. Bara mot huvudändan av sängen. Tror man skulle bli lätt psykotisk av att sova där annars.


Igår

Överraskade darling D mej med en myseftermiddag. Vi gick ut och åt, tog en promenad ned till vattnet och såg Avatar i 3D. Jag älskar den där mannen!

Kära fötter

 

Båt

Våren!


Garderobsfynd!

Den här söta, lilla mockajackan hittade jag i garderoben hos mamma. Nätt, kort modell. Kommer nog att bli välanvänd i sommar.

 


Om att välja att vara ett offer eller inte

Jag tror det! Att man kan välja, fast livet väljer att behandla en rätt jävligt ibland.
Jag kan utan att överdriva säja att de senaste åren inte varit några av de lättaste i mitt liv. En kavalkad av tråkiga saker har gått hand i hand med varandra: Först fick mamma bröstcancer, pappa blev sjuk och dog efter åtta månaders sjukhusvistelse, morfar dog helt oväntat, vi fick lov att avliva vår älskade Puff.
Såklart är det har händelser med olika graderingar av jobbighet men min poäng är att när jobbiga saker händer i ett svep, är det lätt att utbrista: "Vad har jag gjort för ont för att förtjäna detta!", "Varför har jag aldrig tur med något, varför kan ingenting någonsin få vara bra?". Och tro mej, det har jag gjort några gånger men det är ingenting jag mått bättre av.

Visst tycker jag att man ska unna sej att gråta, skrika ut sin frustration och sorg men när man tar på sej offerkoftan så skapar man bara problem för sej själv.

Jag har valt att tänka att livet behandlat mej omilt ibland men det behandlar mej också underbart bra ibland.
Det är inget jag kan styra över. Det enda jag kan styra över är mitt mina egna handlingar, hur jag väljer att se på saker, vad jag väljer att göra med dem. Och det är ändå ganska mycket saker att ha makt över!

Alltså väljer jag att inte tänka att saker drabbar mej för att jag är en person med otur, att mitt liv aldrig kommer att bli bra. Saker kommer alltid gå med dej och emot dej. Om du ska lägga dej ned och dö varje gång något går åt skogen så kommer du inte att ha mycket till liv.

Det har så klart tagit tid och mycket offertänkande att komma fram till detta men det är samtidigt det bästa jag kommit fram till i mitt liv.

Så här tycker jag. Hur tycker du?

En fågel på väggen

Häromdagen målade jag en fågel på väggen. Fint tycker jag! Den turkosa fågeln är målad med schablon och den prickiga är presentpapper som jag klippt ut och klistrat fast.


Kerstin Thorvall

Läste hos både Linda K och Underbara Clara att Kerstin Thorvall dött och kände att jag ville skriva något. Inte för att jag vet vad egentligen, men en sån kvinna som hon är värd att nämnas.
Kommer ihåg när jag läste "det mest förbjudna" som väldigt ung. Kan kanske varit som 12-åring. Det var med skräckblandad förtjusning. Hennes utelämnande sätt att berätta berörde mej redan då. Sen har jag läst om den och om den.

Men sov gott Kerstin Thorvall. Jag beundrar dej.


God förmiddag!

Grejade lite med bloggen igår. Är inte helt nöjd men har iallfall fattat en massa om att ändra i stilmallar! Alltid något. Annars är det lång, lat Söndag här idag. Tänkte försöka måla klart i sovrummet. Just nu sover vi i lätt kaos. Jag hann tapetsera om en vägg och måla en, sen dog morfar och då kom jag liksom av mej. Men nu har det ju gått flera månader och det vore ju ganska skönt med ett sovrum som man iallfall kan tänka sej att låta andra se.


DIY

Har fullkomligt snöat in på olika heminrednings och diy-sidor. Vet bara inte hur jag ska hinna göra allt jag vill göra?
En riktigt bra med loppisfynd i fokus är denna: Loppistipset. Massor av kul loppistips i form av små filmsnuttar som man inte vill ska ta slut.
Här är en!

Loppistipset del 1 Kakfat from Julia Ingo on Vimeo.


Belinda Carlisle

Nejmen här sitter jag och nattsuddar ser ni! Har haft en supersoft, skön kväll med babe, pizza och ett par glas, eller nåja, flera glas rosé. Skönt ändå. Det var ett tag sen en helg bara var för oss och inte ägde några andra planer.

Hittade iallafall ett klipp med Belinda Carlisle på en blogg och insåg att jag glömt att jag gillar henne. Hennes röst är så härlig. Det här är min favorit:


I min lilla bubbla

Det blev en anslagstavlebubbla idag. Lite ojämn kanske men fylld med sånt jag gillar ovanför mitt (vårat) skrivbord:
Min älskling som yttepytteliten sjöman, klassiska bilden på Marilyn, en inköpslista som pappa skrivit (låter konstigt men pappa finns inte längre och han skrev alltid så roliga inköpslistor) och så en liten komihåglappshållare.

Ursäkta bilden, den blev lite suddig.


Jorå!

Jag är  hundra säker på att det breda bandet runt vristen gör dem stadigare. Ser ju riktigt rejäla ut. Rejäla skor! Ja! Praktiska! (Och där försvann jag i ett moln av logik inlindad i mina egna argument)

Men fina? Jaaaa!
(från Nelly)

Mystery SEK 349, Nelly  Shoes - NELLY.COM


Morning

Startar dagen med lite purikura från Puricute. Hittade hos DonnaSandra. Så sött att det är på gränsen till sliskigt. Men kul!


Cute Purikura Online cute

Pratbubbla

En sån här tänker jag bygga och ha ovanför mitt skrivbord! Såg liknande på en blogg och tyckte att den var så himla fin. Tänkte göra en av vår gamla anslagstavla som jag i ett obetänksamt ögonblick råkade kliva på. Trasig blev den då. Jättetrasig. Men det gör ju inget nu!

Bild härifrån


Tant-Charlotta

Det måste ha hänt något när jag passerade 30-strecket! Tantgenerna etablerade sej med rekordfart och det känns plötsligt inte långt till Hemmet Journal och korsord.

Hör här vilka tantsysslor jag utfört idag och det med rätt mycket glädje och stort intresse.. (Ja, inte tvätten då)

Men i alla fall har jag:

  • Tvättat
  • Manglat
  • Färdigställt skålar i papier mache
  • groddat (groddat!!!)
  • sått små frön som sedan ska bli fina små plantor som jag ska sätta i mina fina små balkonglådor. (På den balkong där jag sedan förmodligen kommer att sitta med mitt korsord och min Hemmets...)
  • Börjat snegla på trevliga schabloner på nätet och tänkt att jag borde "piffa upp" lite.
  • Surfat runt på fröshoppar och jämfört olika växter..

Öh.. näe.. om man kanske skulle ta sej en bamsefylla eller nåt. Återta ungdomen...

Himalaya a.k.a tvättberget

Ska alldeles strax bege mej ned i tvättstugan där jag har bokat en halvdag idag.
Ack vad vi bedrog oss när vi skaffade egen tvättmaskin. (Men herregud, vem säjer "ack" nuförtiden??) Av någon underlig anledning har vi aldrig haft så himla mycket tvätt som nu! Innan hette det: "-Åh, nu kan man liksom hålla undan, tvätta efter hand..." Eh... beeeeeeep! Nej, så blev det inte. Tror det beror på de begränsade torkmöjligheterna i lägenheten. Man kan liksom aldrig tvätta en stortvätt för då har man ingenstans att hänga den. Den futtiga ställningen vi har tar typ två maskiner. Men om vi hade en torktumlare, då jäklar..... eller inte...

Okej, nu drar jag och fortsätter med mitt glamorösa liv!


Snyggt kaffedrickande med minnen

Sen morfar dog har det blivit mycket hemplockat från hans hus. Gillar att ha gamla saker med historia. Låter kanske lite töntigt, men det stämmer faktiskt att det ger hemmet mer själ.
Blev helt förtjust när jag hittade den här fina tv-kannan. Är den inte helt fantastisk?! Och funkar bra gör den också.

Kopparna kommer från Rörstrand och har späda linneor som dekor. Till de här kopparna har jag några av mina finaste barndomsminnen. Jag kommer ihåg hur härligt det var att vakna hos mormor och morfar, höra ljudet av röster nedifrån köket och tassa barfota nedför trappan. I köket satt oftast mormor, morfar och pappa och åt frukost samtidigt som de disskuterade vilt, mindre vilt, skrattade (min mamma och lillebror är sömntutor och hade därför inte kommit upp allt som oftast) och drack kaffe ur just de kopparna. Låter kanske simpelt, men det är ett så himla fint minne.


Lite bättre idag

Idag känns det lite bättre även om jag fortfarande gråter nu och då. Det känns så tomt!! Och då vill jag poängtera att jag har ett rätt redigt antal katter. Men Puffs klafsiga, lite speciella gångstil fattas något fruktansvärt. Det är så tyst! Det verkar som de andra katterna känner av det också. De var så ovanligt lugnt igår. Jag önskar nästan att de kunde raca runt lite mer och kanske t.om. klättra i gardinerna...(då är det illa).

Jag ängnade stora delar av gårdagen att gå igenom skivor med gamla bilder för att hitta kort på Puff för att jag vet att det ska finnas någonstans. Vill ha en bild och rama in. Jag har en tavelvägg ovanför soffan som allt mer börjar se ut som någon slags sorgevägg. Där hänger Pappa, Mormor, Daniels hund Rocky och snart Puffen. (Men jag blir glad av att kika på dem).

Vad jag däremot hittade var massor med andra gamla bilder som brought back memories! Här är några!

Nykära skitungar!

Min älskade Sumo som heller inte finns i livet längre.

Agnes som Bebis. Han låg alltid på min axel när jag surfade. Han skulle säkert vilja göra det än..

På väg till brölopp

Min bästa utsikt (från föräldrahemmets veranda)


Hjärtat går sönder

I morse fick vi lov att avliva vår älskade lilla Puff-kisse. Han blev jättedålig igårkväll och i morse kändes det som om det inte fanns något annat att göra. Det gör så ont, ont, ont bara!
Det känns redan tomt även om vi har ett gäng andra katter. Men det spelar ju ingen roll. Jag älskar allihopa på ett alldeles eget vis.

Tittar på fördjupningen i mattan framför soffbordet där han har sin favoritplats och gråter, gråter och gråter lite mer.

Han sov mellan mej och Daniel i sängen i natt och fick somna in i Daniels trygga sällskap på Strömsholm. Det känns skönt att tänka på men samtidigt känner jag mej som en svikare.

Fina, älskade kisse! Hoppas du har det bra nu.

Jag är helt säker på att jag alltid kommer att vara vegetarian

Uäck, det hände en riktigt äcklig sak under påsken! Jag lassade min tallrik med påskmat och vad jag trodde var quornkorv. Det var det inte. Det var en riktig, äkta köttkorv som jag tog en tugga av. Det smakade verkligen, ursäkta mej, skit! Trots att de köttätande hävdade att det var en god korv.

Jösses vad smaken måste ändras av några års vegetarism. Det smakade liksom härsket, unket, äckligt. Jag kunde lika gärna ha ätit, ja, ni vet vad.

Om jag någon gång har funderat över att äta kött igen är det verkligen stopp, finito, slut med såna tankar.

Ja, det var bara det...

Coasters

Jag har pysslat!
Katterna lyckades slå sönder ett av mina finaste glascoasters från Indiska när vi var borta under påsken. Jag råkar vara beroende av coasters, måste ha dem annars känns det som jag misshandlar bordet. Ställ aldrig en het kaffekopp på mitt bord utan underlägg! Jag dör lite då..

Jaja, jag hade alltså bara tre underlägg kvar så jag tänkte att jag kunde pyssla lite nya. Körde med papp, prickigt omslagspapper och decoupagelim. Det blev väl lite sådär. Lite knöligt och lite gulaktigt eftersom limmet tydligen var i färgen antik. Men de fyller sin funktion!

Så här blev de:

Men jag vill ha fler! Tala gärna om var man kan köpa fina! En tjej som kan det här med coasters, förövrigt, och har en underbar samling är Prettyinpink. Jag är avudsjuk!

Okej, jag inser att jag måste skriva ett enormt intelligent inlägg efter detta, annars tror ni att jag är en komplett nörd. Fast det är jag iof. En bra sån!



Nu tar jag Påsklov!

Glad påsk på er alla fina!!


Alltid Monki

Okej, det blir himla mycket kläder och "vill ha" här nu. Men våren är faktiskt på ingång och det gör mej extra sugen på massiv shopping!
Hittade massor av fint hos Monki. Enligt mej är Monki det bästa som hänt i klädkedjeväg i Sverige på åratal.
Här är några favoriter:

(Bilderna är klickbara)


Fint hos skopunkten

Jag gillade de här! Lite klack men ändå bekvämt eftersom det är kil.

Bild från Skopunkten.se


Påsk i Dalarna

Jag har alltid älskat påsk. I min värld är påsk att sitta ute på farstukvisten hemma i Siljansnäs i det första skira solskenet och dricka kaffe eller påskmust. Att bara umgås, äta gott med dem man älskar.
Det är något skönt prestigelöst över påsken. Det behöver inte vara skinande rent, det behöver inte panikshoppas presenter, det behöver inte gå efter ett visst schema. Det räcker med lite ägg, lite godis och lite solsken (helst).

Så, Glad Påsk på er!


RSS 2.0