Det där med barn

Jag kan väl inte påstå att Petra Mede har varit någon av mina stora favoriter men till den här krönikan säjer jag bara WORD! Den handlar om vårt behov att vara lika, vara nog och som alla andra och då främst i barnanskaffandesammanhang. Människor som precis har hunnit pressa ur sej en unge får genast frågan: Och när blir det ett litet syskon?

Och jag stör ihjäl mej på allt det här tjafset om barn, hur man borde leva och vara för att vara rätt. Kanske blir det extra tydligt för mej som är i en typisk barnskaffaråldern. Ursäkta! Men jag vill bara slå alla på käften som frågar om vi inte ska ha barn snart? Jag har t.o.m blivit "hotad" med att jag inte får vänta för länge för jag börjar ju faktiskt bli lite till åren. Jaha, men vaddå? Ska jag bara skaffa ett barn för att jag möjligen kan just nu? Mitt barn, när jag väl får det, om jag får det, ska vara så himla önskat.
Inte något tvång för att jag är rädd för att det inte ska funka sen.

Sen, och det här är uttjatat, kan jag tycka att frågan är så himla personlig, den där: Blir det barn snart?. Det är lite som att fråga när jag och min pojkvän tänker ligga med varandra. Lite hårddraget kanske men jag känner mej inte mindre kränkt för det.

För vet ni vad? Man behöver inte vara så himla LIKA jämt. Göra som alla andra.
Man kan göra som man känner.
Själv bor jag i en inte alltför lyxig (men fin) lägenhet i ett område som inte anses fint tillsammans med min älskade. Och jag är lycklig och tacksam för vad jag har, här, just nu!

Kommentarer
Postat av: Mia

Å inte tänker de personerna på att den de frågar hela tiden kanske har svårt att få barn, eller inte kan alls - hur kul är såna frågor då? Och bara för att man är kvinna o man och kan göra barn, så är det ju faktiskt så att alla kan inte få egna barn hur mycket de än försöker! Blir riktigt upprörd nu själv faktiskt!

2011-02-07 @ 16:27:31
URL: http://fredthevov.blogg.se/
Postat av: Tess

Åh! Blev så arg på alla som ifrågasatte varför jag inte ville ha barn förut, förstår om de ifrågasätter det då det är det som skall vara naturens gång men vad får de ut av att veta varför då de redan dömt mig oavsett varför.



Nu blev det barn för mig trots att det inte skulle vara stort möjligt statiskt sett men det var inget som jag planerat..det gicḱ faktiskt upp för mig först när hon var här att jag hade ett barn och med risk för att låta klyshig så förstår jag nu vad jag missat..helt galet! :)



Men nu frågar folk istället när nästa barn kommer..seriöst? Hon är 2 månader..jäkla puckon.

Blir så arg.

2011-02-08 @ 20:07:52
URL: http://kakaombord.blogspot.com
Postat av: maria

Oh känner igen mig så väl, vet inte hur många ggr man har fått de där jävla frågorna..!!

Lika jobbigt varje gång..



Och nåt folk inte tänker på är att vissa kanske har svårt för att bli gravida och går där och hoppas och blir besviken varje månad och så får en sån där fråga slängd i ansiktet... Ja va fan folk är idioter ibland!!



Man ska nog passa sig för att fråga för mycket tycker jag... sen har jag nog själv vart en som frågat nyfiket om personen börjar bli sugen på en tvåa.. men det va ingen fråga som när kommer barn två utan mer om det va såna planer.. (mest nog för att jag själv skulle vilja ha mina barn tätt efter varann..)..



Men som sagt bra skrivet lotta... man blir bra sne när folk är så oförsiktiga med sina barna frågor hit och dit!!



kjam

2011-02-08 @ 21:02:06
URL: http://marialicious.bloggagratis.se
Postat av: Tess

Näee..tror inte folk missuppfattade det och om de gjorde de så får de skylla sig själva att de är inskränkta.. ;)

Bara för att man får barn så innebär det inte att man helt plötsligt är barnälskare av högsta rang.

Det är de människorna jag blir lite rädd för.

Även fast jag inte fattade vad det är man missar så innebär inte det att jag inte hade kul innan fast nu säger jag emot mig själv lite men det har inte med saken att göra och är ändå rätt så självklar när jag säger att Junie är ju det bästa som hänt mitt liv och att få henne är det största men om jag inte hade gjort allt annat innan så hade ju jag inte skaffat barn så här sent men ändå så rätt i livet!

Och jag hann att vara 28 i en halv dag i hennes liv.. ;) Min pappa sa t o m att han hade accepterat att han inte skulle få ngr barnbarn av mig för loppet var ju kört för min del eftersom jag var så gammal.. Eller hur..tji fick han. Vet inte riktigt hur han tänkte där, jag kan ju producera 4 barn på 3 år om det ska till och om man räknar tills jag är fertil vilket kan vara många år till så blir det en jäkla massa barn..långsökt jag vet.



Jag ville inte ha barn av många anledningar men när jag fick reda på att mina chanser inte var så stora så ville jag inte ens försöka med risk för att jag skulle bli så förstörd av det..så jag tänkte adoptera för det finns, som du skrev, alldeles för många barn som far illa här i världen och folk kan skaffa barn alldeles för lätt.



Oj vad jag bredde på..hett ämne! :)

2011-02-09 @ 17:23:58
URL: http://kakaombord.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0