Fattigbloggen

Jag vet inte vad jag tycker om Aftonbladets nya bloggsatsning, fattigbloggen. Det är Jessica Ritzén, reporter på Aftonbladet, som skall testa att leva på socialbidragsnivå, d.v.s 2 910:- när räkningar plus hyra är betalda. SL-kort får hon gratis.

Egentligen är det ett bra initiativ eftersom många svenskar lever på det här sättet idag, men det är tonen i bloggen (som dock bara funnits i tre inlägg och som mycket väl kan bli bättre) som jag tycker känns fel på något vis. Hur pinsamt det är med bara tortellini i lunchlådan, hur det låter som något exeptionellt att klara sej på 97:- om dagen. Det känns lite verklighetsfrånvänt på något sätt. Detta är ju ändå mångas vardag.

Jag vet egentligen inte var jag vill komma med det här inlägget. Det är väl bra att man belyser människors ekonomiska situation och hur tufft det faktiskt kan vara. Det är bara det att det känns så plastigt. Och så kan jag tänka att alla som levt på CSN någon gång vet att det inte är någon större bedrift att klara sej på 3 000:- kronor i spenderpengar i månaden. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis tycker att socialbidragsnivåerna är bra. Jag är inte speciellt insatt i ämnet.

Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: stina

Men herregud! Inte var väl det så märkvärdigt lågt, att man behöver skriva en blogg om det? Vad tror de att en lärare har kvar i månaden liksom? Tonen på bloggen känns inte trevlig, som om man utmålar de fattiga i Sverige som några "udda typer".. varför? Osmakligt.

2009-03-17 @ 21:26:17
URL: http://dagarmedstina.blogsome.com
Postat av: Charlotta

Stina: Jag tror att du satte ord på det där! Det är lite så jag känner också. Tonen är liksom lite att de som har lite pengar är rena rama freaksen. Huuuur klarar de sej? typ.. Jag tror nog ingen som går på socialbidrag känner sej särskild upplyft och stärkt av den blogg-läsningen.

2009-03-18 @ 00:57:13
Postat av: Anonym

Jag förstår vad du menar tror jag. Om man inte vet hur det är på riktigt att klara sig på lite pengar så går det kanske inte att "låtsas" göra det för en kortare tid.

2009-03-19 @ 19:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0