Englas nya väska

Jag läser Englas blogg varje dag nästan. Det är en av de bloggar jag följer och har gjort sedan början. Inte för att vi är speciellt lika eller har samma mål i livet. Men ändå, jag gillar att följa hennes liv. Jag tycker att hon verkar vara en vänlig, fin, smart tjej som är nöjd med livet med sin dotter och sin R. Ytterst oförargligt. Ändå är hon favorit för folks påhopp. Oftast blir jag så trött när jag läser sånt men jag kan ju inte sätta mej och skriva ett långt inlägg varje gång någon skriver något urbota dumt till henne. Det har varit allt möjligt: För slampigt klädd (hålig tajts) för att vara mamma (hallå 2000-talet och kvinnlig frigörelse!?), en baddräkt sommras som väckte stor uppståndelse, de stackars katterna hon älskar för mycket,  henne kärlek till fruktsallad, till och med påhopp på hennes barn (Hur lågt får man egentligen gå?)

Och nu så köper hon sej en väska som hon länge vela ha och har råd med. Nejmen, nej! Gud, det skulle hon inte ha gjort! Mej veterligen så behöver man inte ha certifikat som visar hur många fester man går på för att få köpa kuvertväska. Men tydligen! Jag måste vara sjukt oinformerad! (Jag undrar vilka det är som inte får gå på fester jag). Det roligaste var kommentaren från någon som tyckte att väskan var en inskränkning på föräldrapenningen och om Engla inte köpt den skulle hon ha kunnat vara hemma längre med Jolie. I förlängningen menade personen att hon valde väska framför tid med sitt barn. Herre jösses! Har hon inte visat hur mycket hon älskar det barnet? Eh, jag tror hon har råd ändå.

Ja, ja, nog om det! Kanske är det inte just fenomenet Engla och några av hennes elaka läsare som upprör mej. Det är mer hur små, fega människor så gärna tar ut sin frustration på de som verkar snälla. Ha lite stake för f*n och gå på den du egentligen tycker illa om!

Kommentarer
Postat av: Mel E

Ja, det är anmärkningsvärt att så många måste lufta sina negativa åsikter om hur mycket en annnan människa får lägga på just en väska. Många lägger avsevärda summor på boende, resor och tekniska prylar som telefoner, mp3-spelare och platta tv-apparater med massor av kanaler, men det har jag nog aldrig hört något negativt om. 4000 kr på en resa är ingenting, 4000 kr på en väska är förkastligt. Varför?

2009-02-18 @ 17:03:02
URL: http://garderobsreflektioner.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Mel E: Ja det är bra konstigt. Borde inte en vuxen kvinna få lägga sina surt förvärvade slantar på vad hon vill? Skumt är det. Och sedan så tror jag nog, som jag skrev i inlägget, att det är sjutton så mycket lättare att ge sig på någon som verkar snäll.

Tack för kommentaren förresten :-)

2009-02-19 @ 00:53:05
Postat av: Bea

Jag blir mörkrädd när jag läser det här. Folk sitter vid sina datorer och spyr ur sig galla, för att de kan. För att de inte står ansikte mot ansikte. Det handlar om en sådan enkel sak, avundsjuka. Och det är så äckligt med avundsjuka. Tyvärr är svenskar experter på det, särskilt på små orter.

Trevlig blogg du har!

2009-02-21 @ 10:37:01
URL: http://tretrappor.blogspot.com
Postat av: Stina

Fast samtidigt Lotta, så har Engla ett sjukt shoppingbeteende. Jag tycker inte att man ska stötta och hurra på henne när hon handlar för enorma belopp varje dag, för det ser man i hennes blogg. Det vore som att berömma en annorektiker att den inte äter. Så därför tycker jag personligen inte att man ska skrika "hurra" för ännu en ny väska i Englas garderob. Hon behöver hjälp med sin shopping.

2009-02-24 @ 21:27:27
URL: http://www.dagarmedstina.blogsome.com
Postat av: Charlotta

Bea: Tack! Jag tror att du har mycket rätt där.



Stina: Jag förstår hur du menar Stina men samtidigt tycker jag så här: Må så vara att hon har ett sjukt shoppingbeteende, eller inte. Det lägger jag mej inte i. Hurra behöver man ju inte men man behöver inte heller vara rent ut sagt taskig och jävlig som vissa är. Det hjälper henne nog inte över huvud taget. Och så antar jag att hon tjänar en hel del. Det är ytterst få som går på en man som köpt en ny bil, storbilds-tv eller dator men en kvinna ska man kalla ytlig och tramsig. Okej, det kanske är ett ganska "trött" och slitet argument men jag tycker att det ligger mycket i det ändå.

2009-02-25 @ 21:14:55
Postat av: Stina

Ok, men om en man handlade lika mycket som Engla, oavsett varor, så skulle jag ändå kalla det för överkonsumtion. Om alla konsumerade som hon skulle vi behöva 20 st till jordklot, hennes footprint måste vara giantisk som hon köper (och åker bil för att hon bor på landet)... tycker jag...

2009-02-26 @ 21:13:49
Postat av: Charlotta

Stina: Jag förstår din poäng men det är inte riktigt det jag menar. Jag tycker bara att det är pinsamt och eländigt att människor måste ta ut sin frustration på någon som verkar harmlös och som faktiskt inte gjort en fluga förnär.

2009-02-27 @ 14:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0