Factory girl

Jag och mamma tittade på "Factory Girl" med Sienna Miller som Edie Sedgwick (Andy Warhols musa och modell) i veckan. Riktigt bra om Edies levnadsöde som börjar med en önskan att bli konstnär och bryta sej loss från sin socitetsfamilj. Hur hon träffar Andy Warhol, blir hans musa och medverkar i hans filmer men också om svek och missbruk.
Jag brukar göra så, jag tittar på film om kända personer och ikoner och sen "forskar" jag. Edie Sedgwicks öde är tragiskt och facinerande. Och inte att förglömma: filmen innehåller fantastiska kläder. Edie var en riktig IT-girl på sin tid. Se den!

Här är en liten intervju om och med Edie:

Sienna Miller som Edie

Vackra Edie for real


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0