Ängsligheten

Jag är så jäkla trött på ängsligheten som finns i vårt samhälle. Ängsligheten över att inte vara rätt, göra rätt, ha rätt grejer hemma, klä sina barn rätt. Det blossade upp en förfärlig diskution hos Clara eftersom hon visade en klänning som hennes lille bebis-son ägde. Folk stormade. Klänning! Hur kan man sätta klänning på en liten gosse? Förvirrad läste jag igenom kommentarerna. Jag fattar verkligen inte. Varje gång som människor upprörs över något som är utanför normen så känner jag bara: Orka. Det är ett spädbarn vi talar om här. Ett spädbarn!! Han bryr sej väl inte om genus och om människor tror att han är en flicka. Sedan tror jag verkligen inte att Clara kommer att trycka på honom en volangklänning när han börjar skolan för att "prove a point".

Jag blir också så himla tacksam mot mina egna föräldrar. Så otroligt softa. De har aldrig hållit på och ängslat sej. Lillebror ville ha Barbie. Pappa köpte barbie. Lillebror sov i mina gamla nattlinnen när han var liten för att han tyckte det var skönt. Inget konstigt. Det enda som har hänt med mej och min lillebror av detta som tydligen är upprörande är att vi har blivit två stilmodiga personer. Min lillebror är en av de mest coolt klädda männen jag vet. Inte blev han bög heller (som verkar vara den stora skräcken).




Äh, jag vet inte. Jag tycker alltid att folk gör så stor grej av allt. Jag har arbetat med barn och det är så himla tydligt att små pojkar och små flickor ÄR lika. Pojkar kan ömt stoppa om en docka och vyssja den till sömns, flickor kan leka våldsamt med bilar. De gör båda precis lika mycket. Det är vi vuxna med våra värderingar som påverkar dem.
Jag tror iof att män och kvinnor är olika på något sätt. Vi har olika fysik o.s.v men vi är absolut inte olika på det sättet som att killar är bättre på att mecka med bilar och tjejer är bättre med barn. No way!
Pojke?
Flicka?

Kommentarer
Postat av: Fifi

…eller som när jag var inne i en babyaffär för ett par dagar sedan och affärsbiträdet utgick från att Elly var en pojke för att jag köpte blå nappar…



Min bror hade klänning och lekte med Barbie när han var liten, han ville ju göra som sina systrar! Mig veteligen fick han inga men av det...

2011-05-05 @ 11:37:42
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Anna Eleonor

Nej man ser ingen skillnad. Små söta bäbisar. De heter säkert Kim också så då blir det ännu jobbigare. ;p

2011-05-05 @ 16:35:58
URL: http://antagligenanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0