Gott nytt år!

Nu drar vi iväg på nyårsfest! Ha en riktigt bra nyårsafton alla fina!

Dag 12 - I min handväska

Nä, ni får ingen bild. Min handväska.. eller handväskor (har många) är inte av den välstädade sorten. De innehåller i bästa fall lite kvitton och i värsta fall snusdosor som rasat isär och läckt ut en massa blöta snusar. Urk.
För dagen råkar jag dock ha en ny och därför innehåller den endast:
  • Min röda plånbok
  • Ett carmex läppbalsam
  • Ett rött läppstift
  • Min mobil
  • En snusdosa
  • En ihopvikt busstidtabell
  • En spegel

Hej!

Jag kom av mej lite med bloggen igen över julen. Ni vet, julklappar som ska köpas, granar som ska pyntas, släktingar som ska hållas vid gott humör. Men nu har vi julat. Allt efter ett noga anpassat schema, samma år efter år men mysigt ändå. Julen har firats i barndomshemmet med snö ända in på knuten, isande kyla och en och annan motvillig sparkfärd... (tills jag ramlade rakt över sparken och knäckte den..)
Vi köpte den här av nostalgiskäl. Sen sände de den på tv....under hela julen....
Jag tindrade lite på snedden och behöver klippa ena sidan av huvudet.
En av tre julgranar

Dag 11 - Mina syskon

Först tänkte jag skriva världens lökigaste text om vår underbara syskonrelation men så kom jag på att det här räcker: Jag vet att jag alltid har någon som har min rygg och sedan den dagen han föddes har jag vetat vad villkorslös kärlek är. Han är min lillebror, heter Mattias och är 23 år.

(Sen är han oerhört begåvad, världens bästa konstnär, smart, har mer livserfarenhet än de flesta i hans ålder, roligast i världen, skitsämst på att städa och kan bli så jäkla arg)

Nytt hår!

För någon vecka sedan fick jag ett infall och klippte av mej håret. Tror jag aldrig har varit så nöjd med en frisyr. Gillaren skarpt!

Dag 10- Det här hade jag på mej idag

Idag var ingen fashionsöndag precis. Den innehöll istället en iskall promenad till affären. Då var jag klädd så här:
(Ursäkta de extremt ljusa bilderna. Vissa ljushuvuden fattar inte att blixt inte är nödvändigt i ett kritvitt vinterlandskap.)
Extremt varm mössa som varit mormors, halsduk från gina och jacka från nelly
grova kängor från skopunkten, jeans och naturligtvis långkalsonger (men dom får ni inte se)

Dag 09- Min tro

Jag tror på massor av saker: kärlek, vänlighet, människors vilja. Och så skulle jag nog kalla mej troende kristen också. Jag tror på Gud. Men jag tror inte på Gud på det sättet som samhället, kyrka och församlingar ofta vill trycka på oss. Med förbud, skam och inskränkthet. Jag tror på Gud som kärlek. En Gud som vill mej gott.
Jag tror att Gud finns där det finns kärlek, där bra saker händer. Mitt sätt att tro är att försöka vara en så bra medmänniska jag kan. Med mer eller mindre lyckat resultat. Men jag tror det viktiga är att vi strävar efter att vara det bästa vi kan bli.
Och så den alltid återkommande frågan. Om Gud finns, varför händer så mycket hemskt i världen. Jag vet inte. Jag lutar mej mot att det finns en plan. Något större än vad vi förstår.
Så tror jag.

Dag 08: Ett ögonblick

Telefonen ringer. Kvinnan som ringer låter rar på rösten och säjer:"- Ni borde nog komma hit nu. Gunnar mår inte så bra. Vi tror att han kommer att lämna oss snart." Jag säjer att:"-  Ja, vi kommer nu!"
Daniel och Mamma är med mej. Vi är hemma i mitt barndomshem. Springer runt. Säjer till mamma att nu dör pappa. Säjer till Daniel:"- Pappa dör, vi måste åka nu!" Hinner ringa lillebror som för tillfället bor i Malmö och säja att pappa är väldigt dålig nu. Vet inte om han riktigt tar in det. Tänker ringa upp igen men då ringer telefonen igen. Samma vänliga kvinna:"- Det är slut nu. Han orkade  inte längre. Han somnade in när vi var hos honom och rätade till kuddarna. Han slutade andas."
Min pappa. Min pappa är död nu. Min pappa. Försöker ta in orden.. Men nej, det går inte. Måste dit, dit. NU!

Att ringa till sin lillebror för att säja att pappa har dött. Det är ingen lek. Men jag hinner inte tänka på det. Jag ringer upp honom. Talar om. Sen tar mamma telefonen. Jag hör henne. Hon gråter:"- Nu är pappa död" i telefonen. "

Då, då förstår jag: Pappa är död. Han med de varma skrovliga händerna. Han som alltid rörde på sej. Han som aldrig satt still. Han är död.

Dag 07: Min bästa vän

Den här är svår. Det går inte att rangordna vänner. Jag har så många vänner som jag älskar så himla mycket. En del känner jag bättre än andra, en del har jag känt längre, andra är nya bekantskaperFör mej är en bästa vän någon som man connectar med och kan prata med om allt. Någon man har riktigt kul med och som man verkligen känner sej uppskattad av och trygg med. De senaste åren så har jag lärt känna så många olika fantastiska personer som jag verkligen uppskattar hur mycket som helst. Som jag vill ha för alltid i mitt liv. Sen har jag riktigt gamla bekanskaper som M t.ex som jag känt i hela mitt liv. Hon är en sådan person jag vet att jag alltid kommer att ha i mitt liv. Ibland hörs vi inte på jättelänge men sen tar vi bara upp tråden där vi slutade. Och så min fina, fina A som är som min obiologiska syster. Aldrig har jag väl kunnat prata med någon som jag kan prata med dej. Det är något naket och totalt ärligt över vår relation. Nåt helt unikt.
Och så min lillebror, han är en bästa vän och min bror och en bästa vän. Och lillebrors kärlek M, henne bara älskar jag. Hon är familj.  Och min D är min kärlek och bästa vän.
Sen jag började skolan har jag också lärt känna några helt fantastiska tjejer som jag tycker så himla mycket om.
Äsch, bilder säjer mer än tusen ord:
'

Dag 06: Min dag

Summerar dagen. Befinner mej i Dalarna hos min mamma tillsammans med lillebror. Vi har bott här båda två ganska mycket sedan mamma fick MS i sommras. Dagen började som vanligt med att mamma ringde mej vid åtta (ja, hon ringer från sitt rum till mitt) och bad mej hämta tidningen och göra kaffe. Rätt mysigt att pulsa ut i det förvisso iskalla men gnistrande vinterlandskapet för att sedan krypa tillbaka en stund till i sängen för att dricka morgonkaffe och läsa lite. Sen upp igen för ytterligare någon kopp kaffe i soffan med mamma och nyhetsmorgon för att vakan till, lite morgonpyssel, tömma kattlådor och så. Väcka lillebror och ge sej ut på sparkfärd upp till affären för att handla. Åka spark tillbaka, köra på en sten och landa på sparkhantaget så att det sprack (gammal spark). Lussebullle och kaffe i soffan och sen städa lite. Soffan igen: halv åtta hos mej och Bonde.
Och nu så, nu är jag ungefär där jag är nu. Med datorn i knät.

Dag 05: Vad är kärlek?

Kärlek är den där bollen av värme i magen. Känslan som säjer att utan dej vore det bra mycket mindre trevligt att leva. Kärlek kommer i så många former. Kärleken till mina vänner, kärleken till min familj, kärleken till min älskade. Men alltid samma ulliga, tussiga, varma boll i magen. Den som viskar: Jag älskar dej!

Narniavinter

Det må vara kallt men åh vad vackert det är. Det känns lite som den eviga vintern i Narnia. Önskar jag kunde fotografera bättre så att magin riktigt kom fram i bilderna. Men såhär ser det iallafall ut just nu hemma hos min mamma.

Så trött

Underbaraclara skriver idag om att vara en duktig flicka. Att man nästan måste ha någon som säjer till en att man ska ta det lugnt för annars får man skuldkänslor. Jag känner så igen mej fast jag nu inte är gravid som henne.
Men åh, vad jag önskade mej att någon bara ville krama mej, bädda ned mej och säja: "-Men du är ju utmattad lilla vän". För det har varit så jävla, jävla, jävla mycket. Och duktiga flickan i mej säjer att jag måste fixa allt. Se till att alla har det bra. För mej är det ingen fara med. Nejdå, jag klarar mej. Och inte är det så farligt det som hänt mej. Så tänker jag. Men det är f*n visst farligt!! Min mamma fick bröstcancer, min pappa låg sjuk i 8 månader för att sedan dö och nu har min mamma fått MS. Och javisstja, mitt i alltihop dog morfar också. Samtidigt försökte jag klara mej genom en utbildning och tyckte att jag var så dålig för att jag inte riktigt orkade. Och jag tillåter mej aldrig riktigt att tycka synd om mej själv. Men det är faktiskt lite synd om mej. Jag saknar pappa som fan och jag vill att mamma ska bli bra (fast det har blivit mycket bättre). Och jag vill bara vara liten och att någon annan ska ta ansvaret. För jag känner att jag är på kanten. Jag andas ytligt, hjärtat slår hårt, jag finner mej gång på gång stående i ett rum där jag visst skulle göra något utan att komma på vad det var.
Fy sjutton vad skönt det var att skriva det här!
(Samtidigt vill jag säja att jag visst har en underbar familj, pojkvän och vänner som bryr sej om mej. Det är inte på något sätt kritik till er.)

Dag 04: Det här åt jag idag

Ja, eller igår då. Igår var iof en väldigt konstig matdag men ok, here it goes:
Frukost: En lingongrova med ost
Lunch: Öh..ingen
Mellanmål: En apelsin och en julmust
Middag: Veggoburgare på Max
Kväll: Popcorn
+en trilijon koppar kaffe under hela dagen.
Alltså, jag brukar inte äta riktigt så här konstigt men jag sov så himla länge igår och på morgonsidan (när den än infinner sej) är jag verkligen inte sugen på något (förutom kaffe då)

Självbelåtna par

En insikt slog mej just. Landade som en tegelsten i huvudet.
Det är så här: Jag brukar störa mej på nyblivna föräldrar (inte dej A, aldrig dej). Deras prat om hur livet förändrades när de fick barn. Hur fantastiskt det är och att vi andra helt enkelt inte föööörståååår hur underbart det är. Nej, man kan inte fatta själv, inte en sekund, innan man själv fått barn.  Jag har till och med börjat lägga märke till hur folk får in ett "nu när man har baaarn så" i de mest konstiga sammanhang bara för att få det sagt liksom. (Och stört mej... som f*n)

Men iallafall; Jag själv då? Med mitt självbelåtna förhållandeprat. Det är ju samma sak!! *insikt*. När jag alltid lyckas trycka in hur underbar min pojkvän är. Hur bra vi har det. Det är lite samma sak (och nu har jag fått det sagt en gång till). Jag är vad Bridget Jones kallar en del i ett självbelåtet par. Och jag låter gärna andra lyssna.

Till mitt försvar kan jag säja att jag aldrig yttrat orden: "- Men du vet, när man hittat rätt så bara VEEEEET man.." till någon singelvän som förövrigt är helt nöjd med tillvaron.

Okej.. Dag 03: Mina föräldrar

Hm.. vet inte om det funkade, det här med listan. Med att öka bloggandet menar jag. Eller också är det rubriken mina föräldrar som skrämmer lite. Inte för att det är något som helst fel på mina föräldrar men för att pappa inte finns längre.
Men okej! Mina föräldrar har varit tillsammans under hela min uppväxt ända fram till det att pappa dog.
Min mamma är en person med massor av skinn på näsan, sjuk humor och ett jäkla humör åt båda hållen. Hon är konstnärlig och har alltid klätt sej fantastiskt. Jag har överhuvud taget alltid varit stolt över att visa upp mina föräldrar. Aldrig skämts för dem, inte ens i tonåren. Mamma och jag är lika på många sätt, kanske allra mest till utseendet fast hon är mörk och jag är ljus. Hon är också en odramatisk person. Bra på att leva i nuet och ta saker som det kommer. En egenskap som har varit väldigt skön under den senaste turbulenta tiden med sjukdomar och sorg. Jag älskar henne så oerhört mycket. Hon har lärt mej så mycket, mer än jag förstår ännu tror jag.
Sen har hon så klart sina sidor, även hon. Hon är envis som få och har sällan fel (enligt henne)
Pappa lever inte längre men han lever ändå. I varje litet hörn hemma. Det känns tillexempel väldigt konstigt att skriva att han var. För mej är han. Han är en energisk person, alltid med projekt på gång men lika ombytlig med föremålen för intressena som jag. Han har haft höns, spelat golf, byggt växthus, beskurit träd, fixat med solenergi och tusen andra saker. Pappa var den bästa att prata med när man mådde dåligt. Vi pratade som bäst i bilen när han skjutsade mej någonstans. Om allt möjligt. Han var så himla klok. Även han med samma "vi tar det som det kommer"-tänk som mamma. Han grävde liksom aldrig ned sej, inte ens när han blev sjuk. Det var bara upp och nya tag hela tiden.
Jag vet inte, orden räcker inte riktigt till, det finns så mycket att säja om de två fantastiska människor som är mina föräldrar. Men en sak är säker: Jag skulle aldrig vilja byta ut dem.
Pappa, sista sommaren
Mamma och jag!

RSS 2.0