Jämställdhet

Jaha, nu har jag läst hos Clara igen. Hon säjer himla mycket bra saker den kvinnan. (Och ibland saker som jag håller mindre med om). Nu handlar det om jämställdhet och att människor tydligen ifrågasätter henne för att hon har tid att göra egna saker för sej själv när hon precis fått barn. Och jag kan inte låta bli att tända på alla cylindrar. Vad f*n är det med folk? Varför förflyttas så många tillbaka till 20-talet när det gäller barn och könsroller? Det är bara mamma, mamma, mamma. Att barn har en pappa också verkar inte vara speciellt aktuellt. Sällan man hör någon yttra sej negativt om att pappan fortsätter med sina intressen. Varför måste kvinnan uppoffra hela sej själv då barn kommer med i bilden? Jag blir så himla upprörd att jag inte vet var jag ska ta vägen? Hur lever folk? Klart att det är mamman som ammar och så (om man inte ger flaska) men sen kan ju pappa göra precis allt som mamma kan.

Blev också irriterad över någon som hade kommenterat angående städning: "Det är tur att du har en fin man som hjälper till, det har jag också" (ungefär). Och jag imploderar igen! Vadå hjälper till!? Bor han inte också i hemmet kanske? Hjälper till..pffft. Nu ska man alltså vara tacksam för att man hittat en partner som gör saker som är självklara?


Jag vet inte, sen jag började läsa bloggar har jag både blivit imponerad och stärkt av hur mycket starka kvinnor det finns men även rätt nedslagen över att vi inte kommit så långt som jag trodde.


Jämställdhet är naturligt för mej. Skulle vägra att ha det på något annat sätt. Jag är uppvuxen med extremt jämställda föräldrar. Pappa har alltid tagit hand om hemmet lika mycket som mamma. Tagit hand om min lillebror lika mycket som mamma när han var bebis och sen också såklart. Och då var pappa ändå född 35 och man kan tro att han skulle ha gamla värderingar men det hade han inte.


Usch, vilket spretigt inlägg det blev. Formulerar mej inget vidare när jag är upprörd.

Kommentarer
Postat av: Tess

Mina föräldrar är extremt ojämställda. Jag svor på att jag aldrig skulle bli som min mamma men nu sitter jag här och är EXAKT som min mamma!

Men det kanske sticker i folk men lite utav det gillar jag faktiskt..jag är ju hemma nu och Björn jobbar, han hjälper till det han kan ibland eller gör andra saker..sen blir jag rätt sur om saker och ting inte görs på mitt sätt och då är det ju mitt egna fel. Ibland önskar jag att han inte var en sådan mansgris som han är..låter väl lite fult kanske. Men han är rätt bra när han inte är det! ;)

2011-03-26 @ 11:37:49
URL: http://kakaombord.blogspot.com
Postat av: Tess

Fast vi delar ju på föräldraansvaret..läste hennes inlägg nu och det stämmer ju överrens om så som vi har det här också, så fort jag slutar amma så ska jag ut på jobb är tanken så att Björn kan vara hemma med henne när hon är liten nog. Här i Norge är pappan berättigad till 12 veckor fr o m i år och mamman 9 veckor och sen delar man på resterande. Vi har inte på långa vägar lika lång föräldrapermission som i Sverige vilket är synd men vilket också speglar hur snabbt alla är ute i arbetslivet igen. Äh..vilka motsägelsefulla kommentarer det här blev nu båda två.. ;)

2011-03-26 @ 11:44:54
URL: http://kakaombord.blogspot.com
Postat av: Fifi

Att folk fortfarande tror att vi lever på 50-talet!

Något jag hatar är när man säger att de ska "passa sina barn"! Är det inte fruktansvärt? Man tror att de ska vara barnvakt, men så ska de ta hand om sina egna ungar medan frugan jobbar/roar sig! Precis som om de hjälper till och är så snälla så…Urk!



Tack söta du! Jag fick en riktigt bra dag till sist med mycket gott att äta och fina människor omkring mig!



kram

2011-03-26 @ 13:35:49
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Agneta

Det värsta av allt är att man (jag) så lätt hamnar i kvinnofällan. För det där dåliga samvetet ligger alltid där och gnager.

2011-03-26 @ 20:13:29
URL: http://atomflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0