Pappa

Jag saknar min pappa. Konstant. Han finns med hela tiden och jag skulle göra precis vad som helst för att få träffa honom en enda gång till. Nu är det över ett år sedan han dog. Det känns så himla knasigt och konstigt att jag inte träffat pappa på så länge. Vi som hörts så gott som varje dag innan dess. Jag tänker att det är bra att skriva lite om sorgen, få ut den men det är svårt. Det är svårt att beskriva något som gör så ont att man inte riktigt kan hantera det. Jag trodde att jag visste hur jag skulle reagera om det hände någon nära något. Bottenlös förtvivlan. Och det är det ju. Men jag var inte beredd på att ha en känsla som jag inte kan beskriva. Jag skulle så gärna vilja sätta ord på sorgen men det går inte. Det räcker inte med: Jag är jätteledsen, jag är jätte, jätte, jätteledsen! För det är så mycket mer som ingår. Man kan inte basera sina dagar på att vara jätteledsen. Det knepiga ligger i att försöka ta sej vidare, leva samtidigt, parallellt med saknaden. Det är svårt när människor lägger huvudet på sned och frågar hur jag mår (även om jag uppskattar det). Då säjer jag oftast: Bra! För det gör jag ju...också. Annars skulle det inte gå.

Och ibland så blir saknaden mer påtaglig. Mer konkret. I vardagssituationer.
I mitt flickrum hemma hos mamma brukar elementet bli iskallt på vintern. Förut så frågade pappa alltid när jag var hemma: "-Lotta, är ditt element kallt nu?". "-Ja", sa jag. Då muttrade han något om cirkulationen, gick ned i källaren och fixade lite, kom upp och frågade: "-Är det varmt nu?". Ja, det var det. Nu är det bara så att vi övriga i familjen inte har en endaste liten sportkeps-i-barnstorlek-aning om vad han gjorde där nere. (Okej, för rörintresserade så kan jag väl säja att jag fattar att det har att göra med att mitt element är tomt på vatten.) Men iallfall. Det känns så tomt då. Det kanske låter knäppt, men då känner jag verkligen att jag inte har någon pappa längre.

Och så saknar jag hans jätteknäppa humor. Underfundig, konstig. Hittade en inköpslista som han skrivit för ett tag sen. Där hade han bland alla varor skrivit: Kattmat (för djur), Tandkräm (för folk). Inte så roligt om man inte kände honom kanske, men jag tycker det är hysteriskt kul. Han var lite som en sån där Petssonbok med alla små roliga djur som man upptäcker nya hela tiden. Små saker som man hittade lite här och där. Små undangömda skämt. En gång när jag kom hem hade han bäddat min säng. På golvet stod en nalle liksom under en annan nalle som hängde på sängkanten. Sen drog han värsta historien om varför de hade ramlat ned och hur den ena nallen skulle hjälpa den andra upp i sängen igen. (Och jag var nog minst 25 år gammal då)

Åh, jag saknar dej!!

Kommentarer
Postat av: Sassy

Usch, vad sorgligt att han gick bort alldeles för tidigt... Men vilka fina minnen du beskriver!

2009-10-23 @ 14:20:00
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: cohen

gud vad fint du skriver, din pappa verkar ha varit en underbar person. tycker det är strongt gjort av dig att kunna se tillbaks på dom fina minnena, trots sorgen.



hoppas du får en fin kväll!

2009-10-23 @ 19:00:01
URL: http://skitsnyggt.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag hoppas att din pappa kan läsa det här var han än må vara, för det var så fint skrivet. Fast han vet nog redan allt det här :)



Jag tycker att det är som att tiden delar sig i två när något riktigt hemskt händer och sorgen bara fortsätter och ligger kvar som en mörk klump i en. Å ena sidan finns den tiden som går på som vanligt, dagarna går, veckorna går, månaderna går och det händer så mycket, man slutar och börjar skolor eller jobb, träffar människor, upplever saker, växer och förändras. Å andra sidan finns den parallella tiden, sorgetiden, som är så lång och utdragen och tom på något vis. Den tiden ligger i en fast man samtidigt fortsätter leva i den "vanliga" tiden. Den parallella tiden är lång och väldigt jobbig eftersom den är full av sorg. Nej, låter jag helt vansinnig nu? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar ... Men jag hoppas att du förstår ändå!

/Cecilia

2009-11-04 @ 09:23:02
URL: http://voix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0