Dag 09- Min tro

Jag tror på massor av saker: kärlek, vänlighet, människors vilja. Och så skulle jag nog kalla mej troende kristen också. Jag tror på Gud. Men jag tror inte på Gud på det sättet som samhället, kyrka och församlingar ofta vill trycka på oss. Med förbud, skam och inskränkthet. Jag tror på Gud som kärlek. En Gud som vill mej gott.
Jag tror att Gud finns där det finns kärlek, där bra saker händer. Mitt sätt att tro är att försöka vara en så bra medmänniska jag kan. Med mer eller mindre lyckat resultat. Men jag tror det viktiga är att vi strävar efter att vara det bästa vi kan bli.
Och så den alltid återkommande frågan. Om Gud finns, varför händer så mycket hemskt i världen. Jag vet inte. Jag lutar mej mot att det finns en plan. Något större än vad vi förstår.
Så tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0